مقالات

آخرین مقالات | گروه های مقالات
گروه های مقالات : روانشناسی
چند نکته برای افزایش اعتماد به نفس فرزند شما در کلاس درس قبل از شروع فصل مدرسه

۳۰ / ۵ / ۱۳۹۴



اعتماد به نفس کودکان و نو جوانان در مدرسه و کلاس درس

 

خوش گذرونی و استراحت کردن در روزهای تابستان ، برگشتن سر کلاس درس را خیلی سخت می کند. در این جا به بررسی نظر کارشناسان درباره این موضوع می پردازیم.

چگونه از یک ماه قبل از شروع مدرسه بچه هایمان را برای برگشتن به سر کلاس آماده کنیم تا بعد از تعطیلات با اعتماد به نفس مناسب و انرژی سر کلاس درس حاضر شوند.

 سازمان دهی 

بهترین راه ایجاد آمادگی فرزندتان برای شروع سال تحصیلی جدید چیست؟

بردن آنها به خرید برای لوازم مورد نیاز مدرسه مثل دفتر و کتاب و لباس و کوله پشتی و ....

با این کار در بچه ها این حس به وجود می آید که دارن برای شروع آماده می شوند و همچنین نظم و سامان دهی به آنها القا می شود.

همچنین کمک می کند تا با فرزندتان در مورد تجربیات خوب و بد سال گذشته اش و برنامه ریزی شروع سال تحصیلی جدید و سازمان دهی کارهایش صحبت کنید و او را راهنمائی کنید تا برای امسال بهتر عمل کند.

اگر بچه ها حس کنند که دارند بر اساس هدف و برنامه ای پیش می روند مدت زمان بیشتری با نظم و ترتیب عمل می کنند ؛ که این حس برای ورود آنها به مدرسه بسیار مفید است تا سریع تر و راحت تر با برنامه های کلاس درس و محیط مدرسه همراه شوند.

فکر او را در گیر کنید ؛ مثلا از او بپرسید "فکر می کنی چه زمانی برای شروع تکالیف بهتر است؟"

کودکانی که در طول کل تابستان هیچ کار علمی ای انجام نمی دهند ، مغز آنها هفته به هفته آمادگی اش را برای پیشرفت از دست می دهد.

بنابراین اگر شما هم فرزند دارید و فرزندتان اصلا نگران از دست دادن زمان در تابستان نیست خیلی مهم است که او را با دیگر همسنانش برای فعالیت همراه کنید.

از قدیم گفتن : " یه چیز کم هم از هیچی بهتره"

چهار هفته قبل از شروع مدرسه با فرزندتان بنشینید و برنامه ریزی کنید.

از او بخواهید که در یک مدت زمانی مشخص ، ولی نه کوتاه ، (که موجب دلزدگی یا استرس در او نشود) 2 تا کتاب را به انتخاب خود مطالعه کند. بعد از مطالعه هر کتاب از او سوالاتی در مورد محتوای آن بپرسید و اجازه دهید بحث را در دست گیرد.

با این کار می توانید به فرزندتان کمک کنید تا حدودی زمان از دست رفته را جبران کند.

یادگیری را با بازی و خنده همراه کنید.

امروزه در بسیاری از بازی ها و فعالیت های آنلاین ، بدون این که خسته کننده باشد مسائل آموزشی گنجانده شده است. 

اگر کودک شما یک دانش آموز تمایلی ست (هر موقع که دلش بخواد اقدام به یادگیری می کند) هیچ چیز بدتر از نشاندن او پای کتاب کار و درس نیست.

برای او ایجاد انگیزه کنید.

برای این گونه بچه ها بهترین ترفند ، آموزش و تمرین در قالب بازی است.

در این صورت با انجام فعالیت های تعاملی و سرگرم کننده ، که بچه ها به صورت آنلاین خود را در رقابت با دیگران می بینند و در تمام این مدت فرایند یادگیری هم انجام می شود.

بچه ها رو تشویق به نوشتن کنید.

یک راه بسیار عالی برای دوباره برگرداندن کودکتان به روتین نوشتن ، این است که از اواسط مرداد ماه به او پیشنهاد مکاتبه با مجلات را بدهید.

با هم بیرون بروید و اجازه دهید مجله ای که به نظرش سرگرم کننده است را بخرد. چیزی که تمایل به گذروندن وقت با آن را داشته باشد. همچنین یک دفتر یادداشت برایش تهییه کنید . 

هر روز به او ایمیل بزنید و سوالاتی از او بپرسید تا ذهنش درگیر پاسخ آن شود. البته نه سوالاتی مثل : امروزت چطور بود؟!!!

از چیزی صحبت کنید که مربوط به شخص خودش باشد . چیزهایی که دوست داشته باشه در موردش صحبت کند.

توجه داشته باشید این پرسش و پاسخ ها صرفا برای ایجاد تعامل به وسیله نوشتن است. پس سعی کنید خود و او را درگیر تصحیح املایی و دستور زبان نکنید.

هر نفر ، خود یک منتقد است.

خوب ، دیگر چه راههایی برای ایجاد فعالیت های تعاملی با نوشتن می توان انجام داد؟

پیشنهاد نقد و بررسی فیلم ها ، بازی ها ، برنامه های تلوزیونی ، کتاب و سایت ها ی مورد علاقه بچه ها راهکار خوبی است.

بچه ها عاشق این هستند که نظراتشان را در مورد مسائل مختلف به بقیه اظهار کنند. 

به عنوان مثال قسمت تبادل نظر ، جایی است که بچه ها می توانند نظراتشان را در مورد هر چیزی با بقیه به اشتراک بگذارند و نظر دوستان و همسالان خود را جویا شوند.

این کار مثل تفریح می ماند و این نوشتن باعث یادگیری آنها می شود و مثل همیشه این یک روش هوشمندانه برای نظارت بر فعالیت های آنلاین فرزندان به ویژه نوجوانان است. همچنین این کار باعث ارتقاء مهارت نوشتاری در نتظیم متن های نقد و بررسی می شود.

یک گروه کتابخوانی راه بیاندازید.

گروهی کتاب خواندن برای بچه ها لذت بخش تر است. بنابراین اگر شما بتوانید فرزندتان را به همراه دوستانش به صورت گروهی تشویق به خواندن یک کتاب مشترک کنید تا در دیدارهایشان در مورد آن کتاب ، هر چند کوتاه ، صحبت کنند.

زمانی که انسان راجع به چیزی که قبلا فکر کرده صحبت می کند و تفکرات خود را به زبان می آورد در ارتقاء سطح فعالیت فکری وی تاثیر بسیار مطلوبی می گذارد.

برنامه ریزی

اگر فرزند شما اجتماعی نیست و در مدرسه و در جمع دوستان و هم سالانش به خوبی با دیگران ارتباط برقرار نمی کند ، قبل از شروع مدرسه ، دیداری را با دوستانش ترتیب دهید. این گونه او خیالش راحت است که وقتی به مدرسه می رود کسی هست که او را بشناسد و با او صحبت کند.

با قرار دادن فرزند خود در چنین شرایط اجتماعی ای  به او زمان بیشتری برای تمرکز بر دیگر ابعاد فعالیت های خود ، می دهید.

گروههای کتاب خوانی در اینجا نیز می تواند کمک کند.


یه تور راه بیاندازید.

اگر فرزند شما در سنی است که برای سال تحصیلی جدید می بایست مدرسه اش را عوض کند ، قبل از باز شدن مدارس ، او را با خود به مدرسه جدیدش ببرید.

اگر کودکتان بداند که محیط مدرسه جدیدش چگونه است و کلاسها کجایند و حیاط و سرویس بهداشتی کجاست؛ تاثیر به سزایی در کاهش اضطراب او دارد.

 

برخی از دلایل استرس کودکان ، درونی است و ابراز نمی شود اما برخی دیگر از دلایل استرس زا برای کودکان از محیط بیرون بر آنها اثر می کند.

همیشه مسائلی مثل قلدر بودن کلاس بالایی ها بین کودکان مطرح بوده و هست.

پس اگر فرزند شما عصبانی و پرخاشگر شده است با او صحبت کنید و دلیل پریشانی اش را از او جویا شوید در این صورت ممکن است از صحبت های او به دلیل اصطرابش پی برده و به او کمک کنید تا آن را کنار گذارد.

 

و در آخر این که ، از یکی دو هفته قبل از شروع مدرسه ، به تنظیم زمان خواب و بیدار شدن فرزندتان بپردازید.

مترجم : مرجان عصاری

منبع: مدرسه کلاب مقاله های بیشتری  بخوانید.



آدرس مدرسه



خیابان یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، نبش چهلستون، شماره 62
شماره تلفن: 88710864
 
شناسه
رمز ورود
 
آخرین خبرها



آخرین مقالات




کلیه حقوق محتوای تولید شده برای دبستان دخترانه مروا محفوظ است ©
کلیه حقوق مادی و معنوی سامانه مدرسه آنلاین متعلق به مدرسه آنلاین و مدرسه کلوب می باشد
طراحی وب سایت : شرکت بازارسازان هزاره